Nieuwsbrief #175 Jongeren, natuur en ecologie
Nieuwsbrief over natuur en wetenschap
Luister hier de podcast
Jongeren, natuur en ecologie
Als er één groep belang heeft bij natuur en ecologie dan zou het toch die van de jongeren moeten zijn. De vanzelfsprekendheden lijken er vanaf, voor een ieder die gedachten om de toekomst maakt. Een gezonde toestand van de natuur, schoon water, schone lucht, een schone bodem, het lijkt in hoog tempo uit onze handen te glippen. PFAS en microplastics, soortensterfte op ongekende schaal, biotoopvernietiging en klimaatverandering die zich die steeds verder versnelt, dat zijn de trefwoorden voor de komende generatie. Schoolboeken met degelijke teksten over het belang van de ecologie helpen daarbij weinig.
De ongekende luxe en welvaart waarin de meeste van onze jongeren leven nemen houden ze voor iets vanzelfsprekends, iets waar ze recht op hebben. De jeugd doucht misschien wat korter maar verliest inmiddels wel weer de vliegschaamte. Voor zover ze die al hadden.
Op de achtergrond speelt twee zaken: zowel een verlies aan contact met de natuur als een gebrek aan wat onze oosterburen ‘Bildung’ noemen. Een staat van geestelijke ontwikkeling, door kennis te willen nemen en door ook moeite en tijd in te stoppen, om te begrijpen wat er zich om je heen afspeelt. Misschien is beleven van de natuur in onze directe omgeving een uitweg. Op sommige scholen gebeurt dat. Je verwonderen over het onkruid tussen de straattegels, je verheugen over bijen en wespen, genieten van de herkenning van een vogel die in jouw buurt zijn nest verzorgd. Natuursport noemde Jac P Thijsse dat ooit. Natuurlijk was het in zijn tijd aan het begin van de vorige eeuw ook een beperkte groep die daar warm voor liep. De belangstelling was wel wat groter, de Verkades-albums over de natuur gingen met honderdduizenden exemplaren over de toonbank. De vakbonden en de voorloper van de PvdA richtten zich op informatie over de natuur, stichtten natuurhuizen en organiseerden natuurexcursies en vakanties.
Nu zijn er ook nog best veel mensen lid van Natuurmonumenten of aangesloten bij de Provinciale Landschappen. Maar het wordt steeds passiever, natuurclubs als IVN en KNNV hebben het moeilijk. Natuurliefhebbers worden steeds individueler en vertrouwen op (vaak heel goede) apps op het mobieltje. Eerlijk is eerlijk, de warme belangstelling voor de daadwerkelijke veldbiologie is bij ons zelf ook pas laat op gang gekomen. En dat ligt voor een groot deel ook aan te weinig enthousiasme in de omgeving. Wie neemt je mee naar buiten en deelt kennis over de natuur. Wat doen ouders daar aan, wie doet dat op school? De urgentie dat we snel heel veel beter om moeten gaan met de natuur en ons leefmilieu is op zich overduidelijk (wie dat ontkent is zo dom als Simon Rozendaal). Om het tij te keren zou er zwaar moeten worden ingezet op kennis van leerkrachten. Maar ja, het vak biologie is afgeschaft in wat heet het primair onderwijs. Dus de natte his van de lagere school bestaat niet meer. En dus weten Pabo-leerlingen niets meer van de natuur af, de enkele enthousiasteling daargelaten. Gemeenten en scholen huren nu vaak de externe kennis van mensen van NME en het IVN in om er nog iets aan te doen. Dat is mooi en prima maar tegelijk natuurlijk een ongelofelijk bewijs van armoe. Een bevolking die zijn geen leefomgeving niet kent heeft weinig toekomst. Herstel, geen toekomst.
Vijf tips voor ouders om kinderen iets van de natuur te laten afweten:
1) Ga er zelf met de kinderen op uit: welke vogels hoort u, welke planten groeien er in de straat, welke paddenstoelen kunt u in de buurt ontdekken, wat voor insecten, van vlinders tot libellen en langpootmuggen (die steken niet, weet u nog wel) komt u tegen? Uw mobieltje helpt u vast op weg.
2) Wordt lid van een Provinciaal Landschap, het IVN, of de KNNV, dan zorg je in elk geval dat er informatie in huis komt.
3) Vraag na hoe het zit met natuuronderwijs op de basisschool: wat weten de leerkrachten, en als dan niet voldoende is, wie schakelen ze dan in om er wel wat aan te doen?
4) En hoe heeft de gemeente dat georganiseerd: zijn er schooltuinen, is er ruimte voor excursies en ontdek-dagen buiten?
5) Praat met uw kinderen over hoe vanzelfsprekendheid schoon drinkwater en schone lucht is, nu en in de toekomst. Hoe voorkomt u met uw kinderen vervuiling in de buurt? Hoe zorgt u voor lekker, maar ook veilig en milieuvriendelijk voedsel?
Blijf op de hoogte!
Wil je meer weten over de geheimen achter ons biologie en andere fascinerende natuur- en wetenschaps onderwerpen? Abonneer je dan op onze podcast en Substack via mennoenerwin.nl, en mis geen aflevering meer. Direct naar de podcast ? Link naar de podcast
Woensdag → nieuwe podcast online die overal te beluisteren is op alle podcast spelers maar ook op substack.
Zaterdag een nieuwsbrief NL met een uitgebreider verhaal over het onderwerp van deze week met 5 tips over het onderwerp in het nederlands
Zondag een engelse nieuwsbrief ENG over het onderwerp van de week.
Je kan zelf kiezen wat je in de mailbox krijgt nederlands engels of alleen de podcast ga naar je settings van substack en zet daar uit wat je niet meer wil ontvangen. Je kan ook alles uitzetten en toch lid blijven van onze substack en dat je dus geen mails meer krijgt.